فشارخون بالا مشکلی متداول است که در آن نیروی خون دربرابر دیواره‌ رگ‌های خونی آنقدر بالا است که ممکن است منجر به مشکلات جسمی مثل بیماری‌های قلبی شود. فشارخون با میزان خونی که قلبتان پمپاژ می‌کند و میزان مقاومت جریان خون در رگ‌ها تعیین می‌شود. هرچه قلب میزان خون بیشتری را پمپاژ کند و رگ‌هایتان باریک‌تر باشند، فشارخونتان بالاتر خواهد بود. ممکن است سال‌ها بدون هیچ نشانه بیماری، دچار فشارخون باشید. فشارخون بالایی که کنترل نشود خطر مشکلات جدی مثل حملات قلبی و سکته را افزایش می‌دهد.
فشارخون بالا معمولاً طی سال‌ها پیشرفت می‌کند و بالاخره برای همه افراد اتفاق می‌افتد. خوشبختانه، فشارخون بالا  به راحتی قابل‌ تشخیص است. و وقتی بدانید فشارخون بالا دارید، می‌تواند از پزشک برای کنترل آن کمک بگیرید.
 
علائم و نشانه‌ها
اکثر افرادیکه دچار فشارخون بالا هستند، هیچ علامت یا نشانه‌ای ندارند، حتی اگر عدد فشارخون آنها...‪ ...
 

 

 

 


موضوعات مرتبط: عوارض چاقی ، تغذیه و بیماری ها ، تغذیه و فشار خون ، ،
برچسب‌ها:

ادامه مطلب
تاريخ : جمعه 27 دی 1392برچسب:فشارخون بالا, | 21:57 | نویسنده : تغذیه سالم |

مصرف غذاهاي چرب و آماده و نداشتن تحرك كافي، نتيجه‌اش چاقي و اضافه وزن است که با بسياري از بيماري‌ها از جمله مشکلات کبدي ارتباط مستقيم دارد. اختلالات کبدي از جمله نتايج رژيم‌هاي غذايي نامناسب است و متاسفانه کبد چرب نيز با وزن ارتباطي مستقيم داشته و با توجه به افزايش چاقي در جوامع مختلف (از جمله ايران) بر تعداد مبتلايان به اين بيماري روز به روز افزوده مي‌شود. از اين رو با دکتر سعيد حسيني، متخصص تغذيه و رژيم درماني، گفتگو کرده‌ايم تا از نقش رژيم غذايي در بروز و درمان کبد چرب بيشتر بدانيم.....


موضوعات مرتبط: سوخت و ساز بدن ، عادات صحیح تغذیه ، تغذیه در دوران های مختلف ، تغذیه و رژیم غذایی ، عوارض چاقی ، نکات مهم در رژیم کاهش وزن ، تغذیه و بیماری ها ، تغذیه و بیماریهای کبدی ، ،
برچسب‌ها:

ادامه مطلب
تاريخ : جمعه 13 دی 1392برچسب:, | 14:21 | نویسنده : تغذیه سالم |

اگر وزن فرزند شما از سن سه سالگي از حد طبيعي خارج شد، بيشتر مراقب رژيم غذايي وي باشيد. البته اين بدان معني نيست كه در چنين شرايطي كودك خود را تحت يك رژيم لاغري سخت قرار دهيد. بايد در نظر داشت چنين رژيمي ممكن است فاقد ويتامين ها و املاح معدني لازم براي رشد كودك باشد. 
كودك از تركيبات موجود در مواد غذايي اطلاعي ندارد. مجبور كردن كودك به پيروي از يك رژيم غذايي سخت، ممكن است باعث شود كه به طور پنهاني از مواد غذايي استفاده كند كه در اين صورت نه تنها كودك شما كاهش وزني نخواهد داشت، بلكه روز به روز به وزن او نيز افزوده مي شود. 
سعي كنيد هر ماه قد و وزن كودك خود را ياد داشت نموده و با كارت بهداشتي ( منحني رشد كودك ) تطبيق دهيد.
البته انجام اين كار بايد با دقت زيادي صورت گيرد تا به صورت وسواس درنيايد.بهترين روش اين است كه .....


موضوعات مرتبط: تغذیه در دوران های مختلف ، تغذیه دانش آموزان ، تغذیه و رژیم غذایی ، علل چاقی ، عوارض چاقی ، روش های کاهش وزن ، انواع رژیم های کاهش وزن ، تغذیه غلط ، ،
برچسب‌ها:

ادامه مطلب
تاريخ : جمعه 13 دی 1392برچسب:, | 13:39 | نویسنده : تغذیه سالم |

 

چاقی سبب ضرر و زيانهای زيادی ميشود كه هم اكنون به توضيح برخی از آنها می پردازيم:
1-آرتروز: هر كه وزنش بيش، دردش بيشتر (اين نوشته را اولين بار روی يك تابلو در مطب همكاری ارجمند و اورتوپد و جراحی معروف در تهران مشاهده كردم. هر بيمار چاقی كه برای درمان آرتروز به او مراجعه ميكرد، او قبل از هر اقدام دستور ميداد كه اول وزن خود را كاهش دهد و بعد مراجعه كند. چون وزن زياد سبب وارد آمدن فشار زياد روی مفاصل ميشود و .......


موضوعات مرتبط: تغذیه و رژیم غذایی ، تعریف چاقی ، علل چاقی ، عوارض چاقی ، ،
برچسب‌ها:

ادامه مطلب
تاريخ : جمعه 13 دی 1392برچسب:چاقی - عوارض -, | 13:27 | نویسنده : تغذیه سالم |
تاريخ : سه شنبه 10 دی 1392برچسب:رژیم های غذایی مناسب برای کاهش وزن, | 11:33 | نویسنده : تغذیه سالم |

بیماری پرفشاری خون یکی از مهم ترین مشکلات بهداشتی در کشورهای پیشرفته و در حال توسعه است که در صورت درمان نشدن موجب بروز بیماری های قلبی عروقی که به عنوان دومین عامل مرگ ومیر در جهان مطرح است می شود. فشارخون بالا عامل مرگ ۱/۷ میلیون نفر (حدود ۱۳ درصد از کل مرگ ومیرها) در جهان است و ۴/۴ درصد از کل بار بیماری ها نیز به فشارخون بالا نسبت داده می شود. ۶۰۰ میلیون نفر در جهان دارای فشارخون بالا هستند و در آمریکا از هر چهار نفر، یک نفر دچار پر فشاری خون است. سکته مغزی، بیماری های قلبی، نارسایی کلیوی و سایر بیماری ها تنها به افرادی که فشارخون بالا دارند محدود نمی شود بلکه در افرادی که فشارخون آنها کمی بالاتر از حد طبیعی است نیز بروز می کند. پرفشاری خون از هر سنی ممکن است شروع شود ولی بیشتر از دوره میانسالی یا سالمندی آغاز می شود.

● عواملی که فشار خون را بالا می برد
از عوامل موثر در بروز پر فشاری خون می توان به استرس، چاقی، کم تحرکی، سوابق فامیلی، مصرف دخانیات، بیماری های کلیوی و هورمونی، تغذیه نامناسب (دریافت زیاد چربی اشباع و نمک از طریق رژیم غذایی) و سالمندی اشاره کرد. اگرچه داروهایی برای درمان پرفشاری خون در دسترس است اما تحقیقات نشان داده اند که با اصلاح شیوه زندگی از جمله رژیم غذایی می توان به درمان این بیماری کمک کرد یا آن را به تاخیر انداخت.

● معرفی دو برنامه موفق
در حقیقت با صرفه ترین شیوه برای کاهــش خطر این بیماری برای تمام افراد، انجام برنامه های پیشگیری برای کل جامعه از طریق تلفیق سیاست های موثر در سیاست های ارتقای سلامت است. این سیاست ها باید در همه جا در اولویت قرار داده شود. به عنوان مثال درانگلستان، اجرای برنامه ای با همکاری صنایع غذایی و آشامیدنی طی چند سال موجب کاهش مقدار نمک در بیش از یک چهارم غذاهای تولیدی شده است. همچنین دولت ژاپن موفق شده است با انجام بسیج های آموزشی برای سلامت مصرف نمک را کاهش دهد و هم زمان مبتلایان به فشارخون بالا را درمان کند. از این طریق، علاوه بر کاهش فشارخون، میزان سکته مغزی نیز بیش از ۷۰ درصد کاهش یافته است. در زلاندنو برچسب گذاری تغذیه ای روی مواد غذایی سبب شد تا کارخانه های مواد غذایی در فرمولاسیون محصولات خود بازنگری کنند و به ویژه مقدار نمک موجود در غذاها به طور چشمگیری کاهش یابد. تحقیقات نشان داده اند نمک (کلرید سدیم) نسبت به سدیم یا کلراید به تنهایی یا در ترکیب با سایر یون ها، اثرات بیشتری بر فشارخون دارد .بر اساس توصیه سازمان جهانی بهداشت به منظور پیشگیری از بیماری پرفشاری خون تمام افراد بزرگسال باید کمتر از ۵گرم کلرور سدیم یا۲ گرم سدیم مصرف کنند اما سرانه مصرف نمک در کشور ما ۱۰ تا ۱۵ گرم در روز برای هر فرد می باشد که این میزان بنا به توصیه سازمان های بین المللی باید به کمتر از ۵گرم در روز کاهش یابد.
بیشتر نمک مصرفی ما به غذای سفره یا آب مورد نیاز برای پخت غذا اضافه نشده است بلکه نمک در مرحله فرآوری، به خصوص به غذاهای تجارتی اضافه می شود. بسیاری از فرآورده های غلات از قبیل بیسکوییت هاو کیک ها دارای مقداری سدیم هستند ولی مصرف کنندگان به دلیل طعم شیرین آنان متوجه نمی شوند. بنابراین افرادی که می خواهند دریافت نمکشان را کاهش دهند باید نان های کم نمک و پنیرهای کم نمک مصرف کرده و گوشت های نمک سود شده و زیتون های شور را از برنامه غذایی خود حذف کنند.پژوهش ها نشان داده اند که پتاسیم هم در پیشگیری و هم در درمان پرفشاری خون موثر است. همچنین منیزیم یک عنصر مهم در جلوگیری از انقباض عضلات صاف رگ ها به شمار می رود. از این رو به عنوان گشاد کننده عروق می تواند در تنظیم فشارخون ایفای نقش کند .

● ۱۷ توصیه کلیدی
▪ مصرف غذاهای شور (گوشت نمک سود شده، کنسروی، همبرگری، سوسیس و کالباس، سبزی های کنسرو شده، کراکرها، چیپس، پفک، خیار شور، ماهی های شورو دودی، سوپ های آماده، ترشی؛ آجیل شور و نظایر آن) کاهش یابد.
▪ با توجه به نقش پتاسیم در پیشگیری و درمان پرفشاری خون در برنامه غذایی روزانه از میوه ها، سبزی ها، حبوبات و غلات استفاده شود. زردآلو، گوجه فرنگی، هندوانه، موز، سیب زمینی، آب پرتقال و گریپ فروت منبع خوبی از پتاسیم هستند.
▪ دریافت مقادیر مناسبی منیزیم (به عنوان گشاد کننده عروق) از طریق منابع غذایی مانند انواع سبزی با برگ سبز تیره، مغزها، حبوبات، نان و غلات سبوس دار توصیه می شود.
▪ عنصر کلسیم نیز در کاهش فشار خون نقش دارد بنابراین دریافت کافی کلسیم از طریق مصرف منابع غذایی آن به ویژه شیرو فرآورده های لبنی کم چرب توصیه می شود.
▪ به دلیل نقش ویتامین C در کاهش فشار خون مصرف سبزی ها و میو ه ها در غذای اصلی و میان وعده ها توصیه می شود. همچنین می توان از میوه ها به عنوان میان وعده در محل کار یا در مدرسه استفاده کرد.
▪ با توجه به نقش کاهش مصرف چربی در کاهش وزن بدن یک رژیم غذایی با چــربی محدود برای پیشگیری و کنترل پرفشاری خون مناسب است. بنابراین روغن هایی با منبع حیوانی مانند پیه و کره باید کمتر مصرف شوند و به جای آنها روغن های گیاهی مانند ذرت و آفتابگردان استفاده شوند.
▪ مصرف مواد غذایی حاوی اسید چرب اشباع و کلسترول (گوشت قرمز، لبنیات پر چرب، زرده تخم مرغ، چربی های حیوانی، مارگارین، روغن های جامد، کره) در برنامه غذایی روزانه کاهش یابد.
▪ محدود کردن سدیم همراه با کاهش وزن در کنترل فشارخون بسیار موثر است. بنابراین استفاده از نمک برای پخت غذا و همچنین برای سفره غذا باید محدود شود و از نمکدان هنگام صرف غذا و سر سفره استفاده نشود.
▪ به جای مصرف چیپس از مغزها، ماست کم چرب، ذرت بدون نمک و کره و انواع سبزی خام استفاده شود.
▪ از غلات، نان و ماکارونی تهیه شده ازگندم کامل به دلیل داشتن فیبر، ویتامین و املاح از جمله پتاسیم استفاده شود.
▪ ماهی هایی مانند قزل آل، ساردین، خال مخالی، شاه ماهی منبع غنی امگا ۳، کلسیم و منیزیم هستند که باید در برنامه غذایی منظور شوند.
▪ مصرف بعضی از سبزی های حاوی مقادیر زیاد سدیم مانند اسفناج، کرفس، ریواس وشلغم به ویژه در افراد مبتلا به فشارخون بالا کاهش یابد.
▪ به جای نمک از چاشنی هایی مانند سبزی های معطر تازه یا خشک مانند (نعناع، مرزه، ترخون، ریحان و...) یا سیر، لیموترش تازه و آب نارنج برای بهبود طعم غذا و کاهش مصرف نمک استفاده شود.
▪ در هنگام خرید مواد غذایی آماده مانند انواع کنسروها، بسیاری از سس ها، انواع شورها، ترشی ها و تنقلات بسته بندی یا بوداده مانند چیپس، پفک و .. به میزان سدیم آن توجه شود.
▪ تا حد امکان از مصرف غذا در رستوران ها پرهیز شود زیرا در این قبیل اماکن برای بهبود طعم غذا از نمک و روغن فراوان استفاده می شود.
▪ پیاده روی در کاهش فشارخون و همچنین پیشگیری از ابتلا به آن بسیار موثر است.
▪ رژیم غذایی مناسب برای پیشگیری و کنترل فشار خون عبارت است از:
ـ مصرف روزانه ۷ تا ۸ واحد از گروه نان وغلات به دلیل داشتن کربوهیدرات و فیبر
ـ مصرف روزانه ۴ تا ۵ واحد از گروه سبزی ها (منابع غنی از منیزیم، پتاسیم و فیبر)
ـ مصرف روزانه ۴ تا ۵ واحد از گروه میوه ها (منابع غنی از منیزیم، پتاسیم و فیبر)
ـ مصرف روزانه ۲ تا ۳ واحد از گروه شیر و لبنیات کم چرب (منابع خوب کلسیم، پروتئین، پتاسیم و منیزیم)
ـ مصرف روزانه۲واحد گوشت قرمز یا سفید (منبع خوب پروتئین و منیزیم)
ـ مصرف هفتگی ۴ تا ۵ واحد ازحبوبات، دانه ها و مغزها (منابع خوب پروتئین، منیزیم، پتاسیم و فیبر)


موضوعات مرتبط: سوخت و ساز بدن ، تغذیه و رژیم غذایی ، عوارض چاقی ، تغذیه غلط ، ،
برچسب‌ها:

تاريخ : دو شنبه 9 دی 1392برچسب:فشار خون, | 17:12 | نویسنده : تغذیه سالم |

صفحه قبل 1 2 صفحه بعد

6 خوراکی مناسب برای فصل سرما
تغذیه در فصول سرد
مصرف مولتی ویتامین خطر سقط جنین را افزایش می هد
آیا خوردن میوه چربی خون را بالا می برد؟
دختر خانمهای که در جستجوی خواستگارند این میوه را بخورند!
فوت‌و‌فن ‌های کباب کوبیده
طرز تهیه کباب تابه ای یا ماهیتابه
بخورنخورهای ورزشی
شنيسل مرغ
تهیه جوجه کباب با طعم ویژه
10 Best Muscle Recovery Foods
Shredded Chicken Sandwich
گوشت قرمز و خطر ابتلا به دیابت
سلامت رژیم غذایی در دوران شیردهی
ساندویچ بخورم یا نخورم؟
اگر دندان و لثه سالم دارید، دهان‌شویه‌ مصرف نکنید
آب گوجه فرنگی برای پیشگیری از پوکی استخوان
کاهش فشارخون بالا با تغییر شیوه زندگی
رابطه ریزش مو و تغذیه
خواص نارنج
خواص عناب
مضرات لواشک برای دندان ها
چربی سوزی پوست سیب
توصیه هایی برای افزایش قد
رفع خستگی روزانه
کاهش سرانه مصرف شیر
نسکافه رژیمی
تغذیه شاگرد زرنگ ها
میوه هایی برای تقویت چشم
خوراکی هایی که پیرتان می کند!
شاهد ویترینی از محصولات سالم در جشنواره دنیای تغذیه باشید
الگوی تغذیه سالم و ورزش مناسب باید از کودکی آغاز شود
مراقبت از دندانها با تغذیه مناسب
سالاد الویه روسی
مصرف میوه ها و سبزیجات و ریسک پایین تر سرطان سینه
خواص زردچوبه و تشخیص زردچوبه تقلبی
اختلالات روانی تهرانی‌ها 800 برابر شد!
بهترین زمان ورزش کردن چه زمانی است ؟
یافته های مهم و جالب پزشکی و سلامتی در سال ۲۰۱۳
Bacon & Egg Breakfast Pizza
تاثير آلودگي هوا بر روي پوست
تغذیه و سلامت ریه
آب پنیر را دور بریزیم یا نه؟
رازهای پنهان نوشیدن چای
این خانم‌ها به این مواد مغذی بیشتر نیاز دارند
قبل از دویدن چه بخوریم؟
ماسك لايه بردار FACE TO FACE
ارزش غذایی ماکارونی
آشنایی با خواص شوید (شبت)
عرق نعناع را با احتیاط مصرف کنید
لطفا از دیگر مطالب نیز دیدن فرمایید
.: Weblog Themes By SlideTheme :.


  • میم ب